ХАРЧУВАННЯ У ДНІ ВЕЛИКОГО ПОСТУ.
Перший тиждень посту (найбільш суворий).
З особливою суворістю дотримується піст в першу і Страсну седмиці. 
У Чистий понеділок прийнято повне утримання від їжі. В інший час: понеділок, середа, п’ятниця - сухоїд (вода, хліб, фрукти, овочі); вівторок, четвер - гаряча їжа без олії; субота, неділя – варена їжа з рослинною олією.

Риба дозволяється у Вербну неділю (1 квітня 2018 р
). У Лазареву суботу (31 березня 2018 р) дозволяється рибна ікра. У Страсну п'ятницю (6 квітня 2018 р) не можна вживати їжу до виносу Плащаниці. В день свята Благовіщення Пресвятої Богородиці (7 квітня 2018 р) риба не споживається – Велика субота.

ВЕЛИКИЙ ПІСТ ПО ТИПІКОНУ (ЦЕРКОВНИЙ УСТАВ).
Великий Піст починається на Сирній седмиці (Масляна). Статут передбачає з Сирного (М’ясопусного) понеділка (12 лютого 2018 р) утримання від м’яса, інша ж їжа вся дозволяється. Причому ця седмиця - суцільна. Це означає, що молочні продукти і яйця можна вживати також у середу і п’ятницю. Відносно кількості трапез: в усі дні, крім середи і п’ятниці належить дві трапези.
У середу і пятницю - одна трапеза ввечері «в 9-й час» (глава 35), тобто близько 15:00 години.
У Неділю Сиропусну (Прощену Неділю 18 лютого 2018 р.) відбуваються заговини на піст. Передбачено дві трапези і «по вечірні ж в трапезі буває розрада братії» (Типікон, лист 407, стор. 823).

Перша седмиця Великого Посту за Статутом найсуворіша щодо трапези. Статут пропонує два варіанти посту на цій седмиці - основний (палестинський) і афонський.

Перший чин (палестинський) передбачає наступний порядок трапези:
Понеділок і вівторок - повне утримання від їжі і пиття (лист 415, стор. 839). У середу - одна трапеза після Вечірні та Літургії Ранішосвячених Дарів. «Їмо сухоїд: П’ємо і сік з медом» (лист 423, стор.853). У четвер - повне утримання від їжі і пиття. «У четвер же тої седмиці трапези не поставляємо, але перебуваємо постуючими навіть до пятниці» (лист 423 об, стор. 854)
У п’ятницю - один раз в день споживається варена їжа без олії. Або ж їдять сухоїд, як і в середу (лист 424 об, стор. 856). У спеціальному розділі Типікону, присвяченому Великому посту (глава 32), наводиться перший чин (Палестинського монастиря св.Савви Освяченого), трохи докладніше щодо перших трьох днів. А саме, для тих, хто не може витримати повне утримання від їжі і пиття протягом двох перших днів Великого посту, а також для літніх віком, дозволяється «хліб і квас» у вівторок після вечірні (тобто після 9-го часу дня за Візантійським численням, що приблизно відповідає з 14:00 до 15:00 години). У середу на трапезі благословляється «хліб теплий і від наїдків овочевих теплих, дається ж і окріп (тобто гарячий настій чи відвар трав або ягід, фруктів) з медом».
Другий чин Афонський передбачає наступне:
Понеділок - повне утримання від їжі. У вівторок, середу і четвер - трапеза один раз в день, ввечері по одній літрі хліба (325 г.), можна з сіллю, і водою. «Святої ж Гори статут в перший день аж ніяк не велить їсти. У вівторок же, в середу і четверток їсти личить єдину літру хліба і воду, і іншого нічого ж, хіба що солі до хлібу» (лист 415, стор. 839)
. Щодо п’ятниці - окремої вказівки немає, отже так само, як наказує палестинський статут (див. вище). У суботу Першої седмиці кількість трапез в Типіконі окремо не обумовлена. Вказівки даються тільки для однієї трапези, друга не згадується. Однак загальний лад Богослужіння призначає першу трапезу вдень, після Літургії, що передбачає наявність вечірньої трапези. Монастирські статути передбачають зазвичай дві трапези: «арістон» (сніданок) після ранньої і «діпнон» (обід) після вечірні. У деяких випадках монахи їли лише раз в день, і тільки братії, зайнятій на важкій роботі, дозволялася друга трапеза. Або споживали щільний сніданок і утримувалися від їжі в обід. Відсутність особливих вказівок в Типіконі означає, що діє раніше сформульований загальний принцип, а саме, що друга трапеза в усьому подібна до першої. Відносно якості їжі в суботу Першої седмиці дозволена варена їжа з рослинною олією і вино. Рекомендуються на трапезі варені бобові, оливки і маслини «їмо боб обварений з маслинами білими і чорними, і варення (варена гаряча їжа) з єлеєм. Вина ж випиваємо по красовулю» (лист 425об, стор. 858). Вино в ті часи було единим із існуючих засобів здатних підтримати фізичні сили людини. Одна красовуля - це 125 грамів вина. Але коли визначалася ця міра, виноградне вино було досить густим і зазвичай його пили розведеним, тому з водою виходило близько 375 грамівУ Неділю першу Великого Посту, тобто в недільний день, статут безумовно призначає дві трапези із вареної гарячої їжі з рослинним маслом і вином (по дві чаші). Це ж правило діє для всіх інших недільних днів Великого Посту.

В інші седмиці (тижні Великого посту) Типікон (глава 32) наказує:
В будні дні (з понеділка по п’ятницю) утримуватися від їжі і пиття до вечора, що означає споживання їжі в 9-й час, тобто близько 15:00, і їсти один раз на день сухоїд. У суботні та недільні дні їсти варену їжу з рослинною олією і вином двічі на день.
Хоча щодо кількості трапез в суботу прямо не говориться
.

 

Риба у Великий піст дозволяється Типіконом тільки двічі - в дні свят Благовіщення Пресвятої Богородиці і Входу Господнього в Єрусалим (Вербна Неділя). Однак, свято Благовіщення (7 квітня) у Великий піст 2018 року припадає на Велику суботу (Страсна седмиця), - тому риба цього дня заборонена, а дозволено лише вино. В день свята Входу Господнього в Єрусалим (1 квітня) риба дозволяється.

У день свята Знайдення глави св. Іоана Предтечі, що припаде в Великий піст, дозволена одна трапеза після вечірні, але на ній пропонується два блюда гарячої вареної їжі з єлеєм і вином. Якщо ж випадає на середу або п’ятницю, - то два блюда вареної їжі без оливи, вино ж дозволяється. У Великий піст 2018 року це свято припадає на п’ятницю (9 березня), тому дозволяється варена їжа без олії і вино. Статут Святої Гори Афон дозволяє два блюда на трапезі і вживання вина та олії (причому безвідносно дня тижня).

У передсвято Благовіщення (напередодні свята), якщо воно припадає до Лазаревої суботи, дозволяється варена їжа з вином і єлеєм. Якщо ж на Страсну седмицю, то піст не попускають. Трапеза покладається одна. У Великий піст 2018 року передсвято Благовіщення припадає на Страсну п’ятницю, тому покладено повне утримання від їжі.

У сам день свята Благовіщення, якщо він не припадає на суботу або неділю, також покладена одна трапеза, але дозволяється куштування риби. Однак в разі, якщо Благовіщення випадає на Страсну седмицю, - риба вже не споживається. У Великий понеділок, Вівторок, Середу і Четвер, якщо трапиться Благовіщення, - дозволяється вино і олія (трапеза покладається одна). Якщо ж Благовіщення випадає на Велику п’ятницю, дозволяється тільки вино. У Великий піст 2018 року свято Благовіщення припадає на Велику суботу, тому дозволяється вино, хліб і овочі після 19:00 години.

У четвер п’ятої седмиці Великого посту (Стояння преп. Маріі Єгипетської) покладена одна трапеза в 9-й час (близько 15:00) - варена їжа з олією і вином «праці заради бдінної» (стор. 882). Деякі статути дозволяють тільки вино, а олія не дозволяється (там же).

У п’ятницю тієї ж седмиці (перед святом Похвали Пресвятої Богородиці) дозволяється вино «Праці заради бдінної, що має бути» (стор. 883). Трапеза ж покладається одна в 9-й час. Статут Святої Гори Афон дозволяє два блюда на трапезі і споживання вина та олії не тільки на свято Знайдення глави св. Іоана Предтечі (причому безвідносно дня тижня), але також в день пам’яті 40 мчч. Севастійських (20 березня 2018 р.); в Хрестопоклонну середу, на переполовення Посту (14 березня 2018 р.); в четвер і п’ятницю (22 – 23 березня 2018 р.) п’ятої седмиці (на Стояння прп. Маріі Єгипетської і на Похвалу Богородиці).

У Лазареву суботу (31 березня 2018 р.), крім вареної їжі з олією і вином, дозволяється рибна ікра «аще імами», тобто якщо є можливість, по три онгіі (тобто по 100 г).

У Свято Входу Господнього в Єрусалим (Вербна Неділя) «на трапезі розрада» - дозволяється риба. Як і в інші недільні дні, належить дві трапези, зберігається дозвіл на вино і олію.

На Страсному тиждні Типікон в перші три дні, тобто в Понеділок, Вівторок і Середу встановлює сухоїд. 
У Великий четвер їжа споживається після вечірні, з’єднаної з Літургією св. Василія Великого, тобто один раз на день, ввечері. Початок Вечірні Типікон призначає о 8-й годині (тобто з 14:00), відповідно закінчення її буде о десятій годині, тобто близько 15:30-16:00 годин. Щодо самої їжі у Великий четвер Типікон призводить три чини:

За звичайним (Палестинським) чином покладено одне блюдо, але дозволяється споживання вареної їжі з рослинною олією. За Студийським статутом «їсти єдине варення, і сочиво, і ошпарити боб, Піємо ж і вино» (стор. 912), тобто передбачається одне варене блюдо, але доповнене сочивом (будь-яка каша) і бобовими; про оливу в цьому статуті замовчується, тобто мабуть, вона не дозволена. За статутом Святої Гори Афон належить дві варених страви з олією і вином.

У Велику п’ятницю пропонується повний піст, тобто повне утримання від їжі і пиття. «Якщо хто буде багатонемічним або престарілим», тобто дуже старим за віком, і не зможе витримати повний піст, «дається йому хліб і вода після заходу сонця» (стр.920).

У Велику суботу «о 2-му часі ночі», тобто близько 19:00, покладається єдина трапеза. «Дає братії по єдиному укруху (шматку) хліба, в півлітри (163 г.) і по 6 смокв (інжиру) або фініків та по єдиній мірні чаші вина. А якщо вина немає, випиває братія квас від меду або від жита». Наводиться також Студийський Устав, який покладає те ж саме: «не їсти нічого іншого, але хліб і овочі і мало вин» (стр.929).

Порушившим Великий піст хоча б споживанням риби, крім означених двох Свят, Типікон забороняє Причастя в Святу Пасху і наказує ще два тижні покаяння (глава 32).